Friday, December 12, 2014

Bincangkan Cara-Cara Untuk Memupuk Semangat Patriotisme Dalam Kalangan Masyarakat Majmuk Di Malaysia.

Pengenalan.

Patriotisme berasal daripada bahasa Greek, iaitu patriots yang bermaksud fellow countrymen, iaitu rakan senegara dan pratrice bermaksud fatherland atau country,iaitu tanah air atau negara. Ini membawa pengertian individu atau kumpulan yang berada di hadapan usaha membela tanah air . Seorang patriot dikatakan sebagai seorang yang cintakan negarana dan akan membuat apa sahaja untuk mempertahankan negaranya. Menurut kamus dewan dan Oxford English Dictionary mengatakan patriot bermaksud orang yang mempertahankan atau memperjuangkan kebebasan atau hak tanah air serta pembela negara. Selain itu, maksud patriot menurut kamus New Webster’s Dictionary bererti orang yang cinta tanah airnya dan akan melakukan apa sahaja demi untuk negaranya tercinta.
 Menurut kamus dewan edisi keempat patriotisme bermaksud perasaan cinta yang kuat terhadap tanah air. Semangat patriotisme merupakan perasaan taat setia kepada negara ianya senjata mental yang cukup kuat untuk mempertahankan negara daripada sebarang bentuk penjajahan baru atau penjajahan dalam apa-apa bentuk sekalipun. Sifat cinta akan Negara dan tanah air menentukan jatuh bangun sesuatu peradaban atau tamadun manusia. Setiap warganegara Malaysia sewajarnya perlu ada sifat cinta akan tanah air. Masyarakat majmuk pula membawa maksud masyarakat yang terdiri daripada beberapa kaum dan suku menurut Kamus Dewan Edisi Keempat. Menurut J. S Furnival (1948) masyarakat majumuk terdiri daripada berbagai kaum dan etnik yang mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang tersendiri meskipun berada di bawah sistem politik yang sama.
Semangat patriotisme sangat penting dipupuk dalam diri setiap rakyat Malaysia yang khususnya mempunyai masyarakat majmuk. Anak jati Malaysia perlulah berjuang menegakkan keadilan melalui kemerdekaan dan seterusnya menjadikan Malaysia sebuah negara yang berdaulat. Patriotisme sememangnya tidak dapat dipisahkan dari kewujudan sesebuah negara. Namun kelansungan semangat patriotism di kalangan rakyat khasnya generasi muda tidak akan dating dengan sendirinya. Semangat patriotisme semestinya perlu terus dipupuk sama ada secara formal mahupun sebaliknya di kalangan masyarakat sesebuah negara khasnya negara Malaysia yang mempunyai masyarakat majmuk.

Senario Semangat Patriotisme di Malaysia.

Pemupukan dan penghayatan nilai-nilai patriotism telah bermula sejak daripada sekolah rendah. Menurut Buku Panduan Pemupukan Patriotisme Di Sekolah Rendah (Kementrian Pendidikan ; 1994) nilai-nilai patriotisme perlu diterapkan melalui kurikulum dan ko-kurikulum. Oleh itu subjek seperti Bahasa Melayu, Bahasa Cina,  Bahasa Tamil, Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, Kajian Tempatan dan lain-lain subjek  sekolah rendah, perlu diterapkan nilai-nilai patriotism yang disepadukan melalui topik. yang diajar. Begitu juga melalui ko-kurikulum seperti aktiviti sukan, lawatan sambil belajar dan sebagainya. Manakal di peringkat menengahh pula, penenrpan nilai-nilai patriotism dibuat melalui subjek Sejarah, Pendidikan Moral, Geografi, Pendidikan Islam dan subjek-subjek lain. Walau bagaimanapun, setelah melalui proses pendidikan selama 13 tahu, ternyata  penghayatan semangat patriotism di kalangan pelajar masih longgar dan berada pada tahap sederhana (Rizal Uzir: 2002).
Menurut pendapat Wan Zahid (1993) pula, bangsa dan negara yang kuat serta mulia tidak hanya bergantung kepada kekuatan fizikalnya yang bercorak kebendaan dan teknologi. Maka negara harus membina kekuatan di atas asas budaya, ilmu pengetahuan, akhlak mulia, keyakinan diri yang teguh, semngat tanggungjawab dan pengorbanan diri yang tinggi. Oleh hal yang demikian nilai-nilai patriotisme yang merupakan sebahagian daripada nilai-nilai murni, sekiranya dapat diamalkan dengan sebaik mungkin akan dapat menyumbang kearah pembentukan generasi yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Justeru, wajar  para pelajar terutamanya di peringkat menengah menjadikan nilai-nilai patriotisme sebagai amalan atau pegangan.

Usaha individu dan masyarakat.

Penerapan Nilai Semangat Patriotisme dalam diri.
Individu juga memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan semangat patriotisme  terhadap negara. Di peringkat sekolah kita dapat lihat bahawa terdapat subjek pendidikan moral dan pendidikan sivik dan kewarganegaraan yang dapat mendorong pemupukan semangat patriotisme dalam diri terutama pelajar. Individu perlulah mengambil insiatif untuk menerapkan nilai tersebut dalam diri mereka.
 Selain itu, individu perlulah mengaplikasikan nilai tersebut dalam kehidupan mereka sebagai contoh menghormati lagu negaraku, menyambut sambutan kemerdekaan, mempertahankan maruah negara terutamanya apabila timbul isu melibatkan negara .Dari segi penerapan nilai. Nilai-nilai mornal juga boleh diterap dalam memupuk semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Seperti yang kita tahu terdapat 36 nilai yang dipelajari dalam pendidikan moral. Oleh itu, kita boleh mengaplikasikan nilai-nilai moral tersebut ke dalam memupuk semangat patriotism. Selain pendidikan moral, dalam sejarah juga kita boleh menerapkan nilai didalamnya.
Nilai semangat cinta akan tanah merupakan sifat atau amalan yang bertanggungjawab untuk mewujudkan kesejahteraan dan membawa kemajuan kepada Negara, bangsa dan berani serta sanggup mempertahankan Negara bangsa sedia bekorban apa sahaja demi cinta akan tanah air.

Sambutan Perayaan Beramai-Ramai
Sambutan perayaan beramai-ramai merupakan satu wahana integrasi rakyat pelbagai kaum untuk memupuk semangat patriotisme. Usaha ini dapat mengeratkan silaturrahim melalui penghayatan perayaan  dan tuan rumah berpeluang meraikan tetamu yang datang dan memberikan layanan yang mesra. Majlis rumah terbuka yang diadakan sempena sambutan perayaan ini akan membolehkan masyrakat berbilang kaum beramah mesra sambil menikmati juadah yang disediakan bersama-sama. Melalui majlis seperti ini, akan mewujudkan kasih sayang antara sahabat handai dan jiran tetangga seterusnya masyarakat setempat yang berbilang kaum.
Dalam konteks, Negara Malaysia yang berbilang kaum, kebudayaan dan adat resam,  sambutan perayaan beramai-ramai menjadi simbol perpaduan, kemakmuran dan keamanan dengan penyertaan pemimpin-pemimpin dan masyarakat yang berbilang kaum. Semangat dan nilai-nilai murni yang sejagat dalam sambutan perayaan seperti berbudi bahasa, menghormati budi dan penghargaan terhadap orang tua, bersopan santun dan bersyukur adalah nilai teras pembentukan masyarakat Malaysia yang berbudi bahasa dan seterusnya dapat memupuk semangat patriotisme di kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.
Oleh hal yang demikian , usaha ini dilihat sebagai satu usaha yang positif yang dapat menaikkan semangat patriotisme antara masyarakat majmuk yang terdapat di Malaysia. Semua pihak sama ada pihak swasta atau pihak kerajaan dapat perlu bekerjasama dalam mengendalikan  program sebegini untuk memastikan semangat cintakan tanah air subur dalam diri setiap rakyat kerana integrasi nasional dapat dibentuk melalui kepercayaan semangat patriotisme antara rakyat.

Peranan Ibubapa.
Ibubapa merupakan individu yang akan memainkan peranan penting dalam memupuk semangat patriotisme dari peringkat akar umbi lagi. Ibubapa haruslah menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak sebagai tanda wujudnya semangat patriotisme contohnya memasang bendara jalur gemilang di rumah dan kenderaan terutamanya apabila menjelang hari kemerdekaan. Selain itu, ibubapa juga boleh menerapkan semangat patriotisme dalam diri anak mereka melalui aktiviti riadah yang dilakukan bersama anak-anak seperti melawat tempat bersejarah, membacakan buku tentang tokoh  kemerdekaan kepada anak-anak, menonton filem kemerdekaan iaitu filem Hati Malaya. Aktiviti riadah yang akan memupuk semangat patriotisme dalam diri anak sejak kecil perlulah dilaksanakan oleh semua ibubapa tidak mengira kaum di Malaysia. Seperti pepatah ada mengatakan “melentur buloh biarlah dari rebungnya” jika kita mahu melahirkan individu yang mempunyai semangat patriotisme kita perlulah pupuk nilai tersebut dari kecil lagi kerana individu ini merupakan pemimpin negara pada masa akan datang.

Usaha  Institusi  Kerajaan
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
Program latihan khidmat negara telah diperkenalkan oleh kerajaan pada 16 Februari 2004. Tarikh tersebut dianggap sebagai tarikh yang bersejarah dan amat bererti bagi pengukuhan golongan remaja di Malaysia. PLKN ini dijadikan sebagai satu platform permulaan satu agenda nasional untuk melatih remaja Malaysia supaya menjadi generasi pewaris negara yang lebih cemerlang daripada generasi pada hari ini.
Program latihan khidmat negara dilaksanakan bagi mencapai objektif yang telah digariskan iaitu meningkatkan semangat patriotisme dalam kalangan generasi muda, memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional, membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni, menyemarakkan semangat kesukarelaan dan melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri. Program PLKN ini jelas menunjukkan bahawa objektif  utama pelaksanaannya adalah untuk meningkatkan semangat patriotisme dalam kalangan generasi muda. Generasi muda merupakan peneraju kepimpinan negara pada masa akan datang.
PLKN mempunyai beberape modul yang diajar kepada pelatih. Antara modul PLKN ialah modul fizikal, modul kenegaraan, modul khidmat komuniti dan modul pembinaan karekter. Modul kenegeraan merupakan modul yang paling penting dalam memupuk semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk. Hal ini kerana PLKN disertai oleh pelatih daripada pelbagai jenis kaum iaitu melayu, china dan india.          
Modul kenegaraan merupakan sebuah modul yang diaplikasikan untuk memperluaskan pengetahuan tentang kenegaraan (nation-bulding) dan meningkatkan perasaan cinta serta pengorbanan para pelatih program kepada negara. melalui latihan dalam kumpulan ,jurulatih akan memimpin kumpulan untuk mempelajari tentang kenegaraan yang merangkumi tanah air,rakyat,kerajaan, kedaulatan dan cabaran-cabaran dalam dan luar negara. Tanah air pelatih akan mengenal negara dan memupuk perasaan kasih sayang serta cinta akan tanah air, kerajaan pelatih akan memahami sistem pentadbiran negara dan aspek rakyat pelatih akan diajar mengenai kepentingan perpaduan kaum dan rakyat sebagai sumber pembangunan dan kemajuan negara.
Aspek kedaulatan merupakan salah satu aspek penting untuk didedahkan kepada para pelatih. Dalam aspek ini pelatih akan mengetahui kepentingan memelihara dan mempertahankan kebebasan dan akhir sekali aspek cabaran dalam dan luar negara jurulatih akan menyedarkan cabaran dan ancaman yang datang dari dalam dan luar negara. Semua aspek dalam modul ini akan diajar dengan menggunakan kaedah lawatan,simulasi,lakonan ,dinamik kumpulan, menonton gambar, melukis, berdebat dan mentafsir peristiwa.
Gambar: Aktiviti modul kenegaraan
Pengisian modul kenegaraan ini mampu melahirkan remaja yang mempunyai semangat cinta akan tanah air atau semangat patriotisme. Pelatih akan mendalami semua aspek yang akan ditekankan seterusnya akan meyedarkan pelatih tentang kepentingan semangat patriotisme dalam pembangunan sesebuah negara. Semangat patriotisme akan diperkukuhkan lagi apabila pelatih melakukan aktiviti seperti perarakan jalur gemilang dan sambutan hari kemerdekaan.

Sambutan Hari Perpaduan.
Menurut akhbar berita harian pada tarikh 11 september 2011 mengatakan seorang pemegang amanah yayasan 1 malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye telah mencadangkan bahawa hari Malaysia iaitu pada 16 september dijadikan hari perpaduan negara bagi mencerminkan aspirasi semua rakyat Malaysia untuk semua negara yang bersatu padu. Hari Malaysia harus menjadi kuasa penyatuan untuk membawa rakyat pelbagai bangsa bersama-sama mencapai matlamat yang sama untuk mencapai kejayaan negara.
Sambutan hari Malaysia merangkap sambutan hari perpaduan dapat meningkatkan semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Sebagai contoh apabila aktiviti nyanyian lagu patriotisme lagu negaraku, persembahan kebudayaan yang mewakili kaum masing-masing keadaan ini secara langsung akan meningkatkan semangat patriotisme terutama kepada individu yang menghadiri sambuta tersebut mereka akan berasa bangga dan semangat cinta akan tanah air semakin berkobar-kobar.

Sambutan Hari Kemerdekaan Kebangsaan.
Sambutan hari kemerdekaan merupakan satu program yang wajib dilaksanakan oleh negara bagi memastikan semangat patriotisme dalam diri wargenagera terus tersemai kukuh. Pihak kerajaan melaksanakan hari kemerdekaan pada tarikh 31 Ogos , setiap tahun hari kemerdekaan mempunyai tema yang tersendiri. Pada tahun ini iaitu tahun 2014 , tema hari kemerdekaan yang ke 57  ialah “Disini Lahirnya Sebuah Cinta”. Tema kemerdekaan tahun ini sangat memberikan kesan yang mendalam dan melahirkan semangat kecintaan dalam diri setiap rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. Tema ini dipetik daripada lirik lagu warisan yang dipopularkan oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad.
Pihak kerajaan telah membuat sambutan hari kemerdekaan dengan pengisian program atau aktiviti yang dapat mengukuhkan semangat patriotisme dalam diri rakyat Malaysia. Seperti yang kita semua tahu bahawa setiap kali adanya hari sambutan kemerdekaan aktiviti wajib dilaksanakan ialah percikan bunga api kemudian diiringi dengan nyanyian lagu negaraku dan lagu kemerdekaan yang lain. Selain itu, terdapat juga aktiviti perakaran badan-badan kerajaan, beruniform dan NGO, demostrasi reformasi yang dilakukan oleh pelajar sekolah khususnya dan sebagainya. kesemua aktiviti ini melibatkan seluruh kaum di Malaysia ,keadaan ini mampu memupuk semangat perpaduan sekaligus memupuk semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk.

Usaha  Institusi Pendidikan.

Sekolah Wawasan.
Menurut laman web kerajaan iaitu portal 1 klik mengatakan bahawa sekolah wawasan merupakan sekolah rendah yang berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum atau agama. Di bawah konsep sekolah wawasan ini terdapat tiga buah sekolah rendah yang berlainan aliran akan ditempatkan dalam kawasan sekolah yang sama. Setiap sekolah akan mempunyai bangunannya yang tersendiri akan tetapi terdapat satu jambatan yang boleh menghubungkan ketiga-tiga bangunan ini yang dikenali sebagai (link-way) sumber ini diperolehi daripada Kementerian Pelajaran Malaysia.
Gambar : Kawasan pintu depan dan jalan penghubung  (link way)  sekolah wawasan.
Menurut jurnal yang bertajuk sekolah wawasan : sejauh manakah ia mampu melahirkan generasi bersatu padu di masa akan datang mengatakan objektif utama dalam penubuhan sekolah wawasan ialah untuk melahirkan anak bangsa Malaysia yang lebih bersifatkan cintakan negara. Sekolah wawasan merupakan salah satu usaha atau insiatif  kerajaan dalam memupuk semangat patriotik dalam kalangan masyarakat majmuk. Semangat patriotik seharusnya dipupuk sewaktu individu kecil lagi terutama diperingkat sekolah rendah bak kata pepatah melentur buloh biarlah dari rebungnya.
Sekolah wawasan mempunyai tujuan atau matlamat yang lain iaitu mewujudkan perpaduan dalam kalangan murid berbagai bangsa dan latar belakang, memupuk semangat integrasi antara pelajar dari pelbagai aliran, melahirkan generasi yang mempunyai sifat toleransi dan persefahaman yang tinggi demi mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu dan untuk menggalakkan interaksi yang maksimum antara semua warga sekolah melalui perkongsian kemudahan dan pelaksanaan aktiviti di sekolah.
Pelajar akan berkongsi kemudahan seperti kantin , dewan, perpustakaan dan tapak perhimpunan yang sama. Aktiviti di sekolah juga dianjurkan dan disambut bersama-sama contohnya aktiviti sambutan hari kemerdekaan. Aktiviti sambutan hari kemerdekaan jelas menunjukkan bahawa sekolah wawasan mampu melahirkan generasi yang memmpunyai semangat cintakan tanah air yang tinggi. Semasa aktiviti ini berlangsung pelajar akan meyanyikan lagu kemerdekaan bersama-sama sambil kibarkan bendera jalur gemilang kami yakin suasana sambutan ini akan menyeronokan selain ianya dapat menyedarkan bahawa semangat cintakan tanah air dalam diri individu sangat penting bagi mewujudkan sebuah negara yang aman.
Selain itu, sekolah wawasan ini juga mampu membuka minda masyarakat bahawa perpaduan dalam sesebuah negara amat penting untuk dipupuk sejak di peringkat sekolah lagi terutama di Malaysia mempunyai pelbagai jenis kaum. Kaum utama di Malaysia ialah melayu, china dan india. Apabila pelbagai jenis kaum di Malaysia sudah pasti setiap kaum ini mempunyai berbezaan agama,kepercayaan dan sebagainya. Perbezaan ini haruslah dihormati oleh setiap kaum. Pada masa kini terdapat 5 buah kompleks sekolah wawasan yang terdapat di Malaysia iaitu kompleks sekolah wawasan pekan baru,parit buntar,perak, taman aman, alor setar ,kedah, tasik permai ,pulau pinang, USJ 15 ,subang jaya, Selangor dan pundut ,seri manjung , perak.(Kementerian Pelajaran Malaysia)

Kelab Rukun Negara.
Antara langkah lain dalam mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia ialah dengan penubuhan Kelab Rukun Negara. Kelab Rukun Negara (KRN) adalah bertujuan untuk memupuk nilai-nilai yang terdapat dalam rukun negara dalam setiap diri rakyat Malaysia. Selain itu juga, KRN juga diwujudkan untuk melahirkan masyarakat yang sentiasa bermuafakat bagi menghadapi sebarang ancaman  di negara ini. Selain itu,  prinsip dalam KRN juga sentiasa mengingatkan  para pelajar tentang kepentingan semangat patriotisme antara kaum di Malaysia.
Kelab Rukun Negara diperkenalkan kepada murid supaya mereka mengetahui dan memahami falsafah serta prinsip-prinsip Rukun Negara. Di samping itu juga. Usaha ini dilakukan untuk menyemai prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara di kalangan murid di sekolah. Dengan penubuhan Rukun Negara juga dapat mempertingkatkan lagi semangat perpaduan di kalangan murid berasaskan sikap saling mempercayai, hormat-menghormati, toleransi dan kerjasama antara kaum.
Oleh hal yang demikian, Kelab Rukun Negara ini dilihat sebagai salah satu usaha positif daripada kerajaan untuk memastikan wujudnya semangat patriotisme yang berterusan antara murid yang berbilang kaum. Penubuhan Kelab Rukun Negara ini diharap dapat memberi kesan sedikit sebanyak kesan positif dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan lagi semangat patriotisme di kalangan masyarakat majmuk di negara Malaysia ini.

Institusi Pengajian Tinggi (IPT).
Institusi Pengajian Tinggi juga merupakan salah satu cara memupuk semangat patriotism dalam kalangan masayarakat majmuk di Malaysia. Dengan adanya IPTA dan juga IPTS mampu mengubah masyarakat untuk mencintai serta menanam sifat patriotism dalam diri seseorang masing-masing. Seterusnya juga, membuat pengubahsuaian memberikan penekanan tentang aspek semangat patriotic ini dalam kurikulum di institusi pengajian tinggi.
Sekiranya perkara ini dilakukan, murid-murid akan memahami dan menghayati semangat patriotic kerana aspek tersebut dipelajari dalam mata pelajaran tertentu. Dengan perkataan lain, perkara itu akan dipelajari secara formal di dalam kelas, diuji dalam peperiksaan dan seterusnya diamalkan dalam kehidupan seharian. Oleh hal yang demikian, semangat patriotic itu akan terus subur dalam sanubari pelajar-pelajar hingga selepas mereka menamatkan pengajian di institusi pengajian tinggi.
IPTA dan IPTS juga boleh menanam semangat ini dengan mengadakan aktiviti seperti sambutan hari kemerdekaan di setiap IPTA dan IPTS. Selain itu juga, boleh menganjurkan carnival yang boleh membuatkan semua pelajar sertai dan ada jalinan hubungan semangat patriotism itu. Secara keseluruhannya, peranan IPT ini sedikit sebanyak membantu dalam memupuk semangat patriotism dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.

Konteks Agama dan Pendidikan Moral.
Pendidikan moral dan konteks agama merupakan salah satu cara memupuk semangat patriotisma dalam kalangan masayarakat majmuk di Malaysia. Seperti yang kita tahu, ajaran Islam itu sendiri mengajar dan menuntut umatnya supaya menghormati hak orang lain, hak sesama islam, hak jiran dan sebagainya. Semangat patriotisma antara kaum dalam sesebuah masyarakat merupakan wahana yang membolehkan umat beribadah dengan aman dan selamat.
Selain itu juga, kontek agama yang menekankan kita untuk hidup bermasyarakat dan menghormati antara satu sama lain walaupun kita berbeza agama dan juga bangsa. Agama kita sendiri menekankan seandainya kita bergaul baik dengan semua orang kita tidak akan terbelenggu dengan ketidakpuasan orang lain. Seperti apa yang pernah berlaku pada 13 Mei 1969 dimana rusuhan kaum berlaku disebabkan oleh berbangkitnya isu-isu perkauman.
Seterusnya selain dari konteks agama. Pendidikan moral juga di ajar disekolah bagi memupuk semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia terutama kalangan pelajar. Para pelajar dididik agar minda mereka disulami dengan nilai-nilai yang boleh membangkitkan semangat  memperjuangkan dan menjaga kedaulatan Negara agar tidak mudah dibaham oleh mana-mana kuasa asing. Bak kata pepatah melayu, ‘bersatu teguh, bercerai roboh atau  bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat. Oleh itu sama-samalah kita memupuk semangat patriotisme agar tidak terhapus dalam kalangan kita meski dunia makin maju.

Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Melalui dasar pendidikan kebangsaan, semangat patriotism juga boleh dipupuk. Semua aliran sekolah menggunakan bahasa yang sama iaitu Bahasa Melayu dan kurikulum yang sama. Sistem pendidikan merupakan mekanisme ampuh yang berupaya melahirkan generasi patriotik. Selain itu juga, kerajaan memperkenalkan kurikulum baru sekolah rendah (KBSR) dan kurikulum bersepadu sekolah menengah (KBSM) pada tahun 1982 dan 1988.
Kedua-dua kurikulum itu bertujuan memupuk semangat patriotik dan perpaduan dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum seperti yang terkandung dalam falsafah pendidikan kebangsaan.  Seterusnya langkah Kementerian Pendidikan menjadikan mata pelajaran sejarah dan kajian tempatan sebagai mata pelajaran teras dilihat sebagai tindakan efektif bagi menyemai dan menyuburkan semangat perpaduan dalam kalangan pelajar. Para pelajar juga disarankan untuk mengkaji, menyelidik, dan menganalisis peristiwa sejarah dan mengambil ikhtibar daripada peristiwa sejarah.
Sebagai contoh, tragedi  hitam 13 Mei 1969 telah menjadi pengajaran kepada para pelajar supaya menjaga perpaduan antara kaum. Kajian tempatan dijadikan mata pelajaran teras bagi semua murid sekolah rendah dan mengandungi elemen-elemen pengetahuan sejarah dan geografi. Manakala, dari segi pendidikan sejarah dapat menyemai bibit-bibit semangat perpaduan dan patriotic dalam kalangan pelajar.
Seterusnya Kementerian Pendidikan Malaysia juga menghidupkan kembali mata pelajaran kesedaran sivik dan kewarganegaraan di sekolah pada akhir dekad 1970 an. Kesedaran sivik diajar diperingkat rendah lagi di semua sekolah untuk melahirkan generasi muda yang mempunyai semangat patriotism dan bersatu padu. Dan akhirnya dapat melahirkan rakyat yang positif. Kesimpulannya dasar pendidikan kebangsaan merupakan salah satu cara yang boleh dilakukan untuk memupuk semangat patriotism dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.

Usaha  Media Massa.
Media massa juga merupakan salah satu faktor penyumbang kepada semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Menurut kamus dewan edisi keempat media massa merupakan pelbagai alat komunikasi yang akan menyampaikan maklumat kepada masyarakat. Media massa terbahagi kepada dua bahagian iaitu media cetak dan media elektronik. Media cetak terdiri daripada surat khabar, majalah dan buku manakala media elektronik terdiri daripada internet, televisyen , radio dan sebagainya. Media massa merupakan saluran maklumat yang akan tersebar dengan cepat dan berkesan ini dibuktikan melalui kajian Lambert dan Klineberg.
Antara cara media massa terutamanya media elektronik  memainkan peranan dalam memupuk semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk ialah media massa mampu menyebarkan maklumat tentang kepentingan semangat patriotisme melalui iklan di televisyen contohnya iklan tugu negara. Iklan ini jelas menunjukkan bahawa semua kaum seharusnya menunjukkan semangat patriotisme kepada negara supaya kemerdekaan negara dapat dikekalkan. Iklan ini akan memberi kesan kepada penonton , dimana akan timbul rasa kesedaran dalam diri penonton untuk meningkatkan semangat patriotisme.
Media cetak pula memainkan peranan dengan memaparkan cerita tentang semangat patriotisme , cerita tokoh-tokoh kemerdekaan yang terdiri daripada pelbagai kaum. Sebagai mana yang kita tahu bahawa disebalik kemerdekaan yang dicapai tentu ada orang yang bekerja keras dalam memperjuangkan kemerdekaan negara sebagai contoh Dato Onn Jaafar. Dalam parti politik juga menunjukkan semangat patriotisme suatu ketika dahulu. Parti UMNO merupakan gabungan antara 3 parti iaitu parti MCA dan MIC ,gabungan ini jelas menunjukkan bahawa semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk telah wujud sebelum kemerdekaan lagi, jika masyarakat sebelum kemerdekaan tiada semangat patriotisme dalam kalangan msyarakat majmuk sudah pasti kemerdekaan tidak akan dapat dicapai.

Penutup.
Sejak kebelakangan ini, semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia dilihat semakin berkurangan akibat keselesaan keamanan dan kemerdekaan negara. Pada masa dahulu, semangat patriotisme di kalangan rakyat sangat menebal kerana semua rakyat ingin bebas dari cengkaman penjajah. Oleh hal yang demikian, semua rakyat tidak mengira kaum berusaha bersungguh-sungguh untuk membebaskan negara dari cengkaman penjajah. Peristiwa Malayan Union jelas membuktikan semangat patriotisme di kalangan rakyat pada masa dahulu sangat tinggi. Semua rakyat tanpa mengira kaum sebulat suara untuk menolak Malayan Union dan mereka menuntut kemerdekaan.
Perasaan cinta akan tanah air itu dan semangat mempertahankan tanah air  bukan sahaja ada dalam diri polis atau tentera malahan rakyat biasa juga. Hal ini kerana semangat patriotisme dapat membantu dalam pembangunan masyarakat dan ekonomi. Pelaksanaan dasar-dasar kerajaan kerajaan dapat dilakukan dengan lebh mudah kerana masing-masing mempunyai inisiatif untuk membangunkan negara dan dengan adanya semangat patriotisme juga negara boleh menngorak langkah yang lebih jauh untuk mencapai negara maju. Namun begitu, semangat patriotisme dalam diri masyarakat majmuk sekarang semakin pudar. Oleh hal yang demikian usaha-usaha tersebut perlu dilaksanakan untuk memastikan semangat patriotisme terus subur dalam diri semua rakyat Malaysia.

Rujukan.

Dr. Aminudin Mansor (2012,Ogos 24). Membina Bangsa dengan Semangat Patriotisme.
Utusan Online diperolehi daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20120824/re_02/Membina-bangsa-dengan-semangat-patriotisme
Lee cadang  Hari Malaysia diistihar “Hari Malaysia-Hari Perpaduan” , (2011, September 11).
Berita Harian Online daripada http://www2.bharian.com.my/articles/LeecadangHariMalaysiadiisytihar_HariMalaysia-HariPerpaduan_/Article/
Modul Kenegaraan. Diperolehi pada November 8,2014 daripada
http://www.khidmatnegara.gov.my/plkn/modul-latihan/modul-kenegaraan/

Prof. Madya Dr. Azizi Yahya, Amir Hamzah Abdul dan Sanif  Bin Sapaat . Sekolah
Wawasan : sejauh manakah ia mampu melahirkan generasi bersatu padu di masa akan datang. Di perolehi pada November 12, 2014 daripada  http://eprints.utm.my/2291/1/Aziziyahaya__sekolah_Wawasan.pdf 

Sekolah Wawasan Portal 1klik (2008). Diperolehi pada November 20,2014 daripada

http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/pendidikan/1199-sekolah-wawasan.html

9 comments: