Konsep Etika.
Konsep etika berasal dari perkataan Yunani
iaitu ‘ethos’ dan ‘etikos’. Ethos membawa maksud sifat, watak, kebiasaan,
tempat yang biasa, cara hidup atau budaya manakala etikos pula bermaksud tatasusila, adab,
kelakuan atau perbuatan yang baik. Menurut Thiroux (2001), etika merupakan
teori yang berkaitan dengan tindakan, hujah dan tujuan yang mengarah kepada
makna sesuatu tindakan yang dilakukan seseorang. Etika ini bukan bersangkutan
dengan fakta atau fizikal manusia tetapi merupakan falsafah moral yang
mengambil kira tindakan atau tingkahlaku manusia. Etika memberi tumpuan terhadap tingkahlaku individu, iaitu bagaimana
manusia bertingkahlaku dalam sesuatu keadaan. Namun begitu, Ismail Ibrahim
(Nazimuddin:2005) menyatakan etika merupakan suatu proses pemikiran tentang
baik dan buruk berkaitan perilaku seseorang. Justeru dalam erti kata yang mudah
etika ialah sistem yang berdasarkan akhlak atau tingkahlaku manusia. Manusia
yang mempunyai etika yang baik mereka dapat membezakan perkara baik dan buruk.
Tingkahlaku atau tindakan manusia juga boleh
dilihat secara yang sengaja atau tidak sengaja. Tindakan sengaja iaitu tindakan
yang dilakukan dengan niat atau tujuan yang tersirat. Contohnya seorang penjaga
menyorok barang jualan terkawal iaitu gula kerana beliau tahu harga barang itu
akan naik harga apabila permintaan terhadap barang tersebut meningkat. Manakala
tindakan tidak sengaja pula ialah tindakan yang dilakukan tanpa sedari atau
dikawal oleh psikomotor kerana beliau tidak mahu stok gula di kedainya habis
dan masa untuk mendapatkan stok barang mengambil masa yang lama. Oleh itu
,beliau membuat simpanan stok gula yang banyak dalam sesuatu masa.
Dalam bidang tingkahlaku, seseorang itu boleh
bertindak secara dalaman atau arus kesedaran. Ini termasuk berunsurkan motif ,
nafsu dan niatnya. Tindakan luaran pula termasuk gerak geri fizikal badannya
dan perwatakannya. Tingkahlaku yang dikaji termasuk tingkah laku individu dan
pengaruhnya dalam sesebuah masyarakat. Oleh itu,perkataan ‘etika’ dengan moral
terdapat maksud yang berlainan. Etika menekankan suatu kajian tingkah laku
moral manakala moral menyentuh tentang tingkah laku seseorang itu.
Konsep Moral.
Perkataan moral berasal dari bahasa latin
‘mores’ bermaksud adat kebiasaan atau ‘moralis’ yang memberi maksud tingkah
laku yang sejajar dengan tatasusila atau peraturan hidup bermasyarakat. Konsep
moral membawa maksud kepada keupayaan mengenal perbezaan tingkahlaku mana yang
benar atau salah. Konsep moral ini berkait rapat dengan kesedaran seseorang.
Moral sesebuah masyarakat merujuk kepada perlakuan masyarakat tersebut dalam
konteks mendukung nilai-nilai peradaban secara umum.
Dalam setiap masyarakat mempunyai adat resam,
tatasusila atau tatahukum dan peraturannya sendiri. Setiap masyarakat mempunyai
peraturan yang berbeza. Peraturan-peraturan sosial masyarakat ini wujud sama
ada secara tertulis atau tersirat dalam sosial budaya setiap kaum. Peraturan
sosial ini biasa digunakan sebagai kayu ukur sifat kemurnian individu itu dalam
masyarakatnya. Sifat kemurnian ini termasuklah sikap amanah, kejujuran,
kesucian, bertanggungjawab dan
sebagainya. Oleh itu, konsep moral merupakan sesuatu yang berkait dengan peraturan
sosial sesebuah masyarakat yang diwujudkan di luar kawalan individu itu sendiri.
Menurut Dorothy (1979) beliau mengatakan
bahawa manusia akan bergantung kepada tatasusila, adat, kebiasaan masyarakat
dan agama bagi membantu menilai tingkah laku seseorang. Segala peraturan
masyarakat mestilah diterima sebagai fakta-fakta kehidupan sosial masyarakat
kerana peraturan ini akan menjadi garis panduan atau batasan dalam pergaulan
dan hubungan antara satu sama lain.(James,1980)
Kepentingan Etika dan Moral pada zaman
ini.
Kepentingan Etika.
Pada
masa kini,etika amat penting dalam segenap kehidupan manusia kerana etika akan
membantu kepada pembentukan keharmonian, kesejahteraan dan kedamaian hidup.
Kepentingan etika dapat dilihat dari segi individu, keluarga ,organisasi ,
masyarakat dan Negara.
Secara individunya,
seseorang yang beretika akan dapat menikmati kebaikan fizikal ,rohani dan
mental. Orang yang beretika akan sentiasa menjaga tingkahlakunya agar tidak
bertentangan atau melaggar kehendak
masyarakatnya. Begitu juga dengan kemurnian hati dan kawalan emosi atau kualiti
emosi yang membantu kepada pembentukan sifat-sifat sabar, pengasih, rasional,
bertimbang rasa dan lain-lain lagi.
Dari segi mentalnya pula, orang yang beretika
mulia tidak gemar memikirkan perkara-perkara yang tidak mendatangkan
perhitungan buruk dan baik sebelum melakukan sesuatu. Dengan itu, jadilah ia
seorang yang mempunyai sifat-sifat terpuji dan siasah diri yang unggul walau di
mana ia berada kerana nilai etika telah membentuk falsafah hidup,gaya berfikir
dan tindak tanduknya. (Nazirmuddin,2005).
Manakala sebuah keluarga yang mempunyai
amalan etika yang tinggi bukan hanya wujud perasaan tanggungjawab yang tinggi
dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain malahan berjaya mewujudkan
suasana mesra, aman, harmonis, kerukunan rumah tangga, keutuhan kekeluargaan
dan setiap ahli keluarga akan berasa selamat dan bahagia. Sebagai contoh
pasangan suami isteri perlulah ada sifat tolak ansur antara satu sama lain supaya
keluarga mereka hidup aman damai tanpa sebarang konflik yang berlaku di dalam
keluarga.
Nilai etika dalam sesebuah organisasi atau
institusi amat penting. Seandainya seluruh organisasi memiliki nilai etika yang
tinggi ,masalah pelanggaran disiplin organisasi seperti ponteng kerja, rasuah, penyalahgunaan
kuasa, gangguan seksual dan sebagainya tidak akan timbul. Dengan itu lahirlah
suatu budaya kerja yang positif yang
mementingkan produktiviti dan kualiti yang tinggi, persekitaran organisasi yang
kondusif, semangat kekeluargaan dalam organisasi berkenaan yang menyumbang
kepada peningkatan keutungan organisasi. Sebagai contoh, pada masa kini
kebanyakan organisasi tidak kira sama ada kerajaan atau swasta mereka telah
menetapkan etika bagi pekerjanya supaya matlamat organisasi mereka tercapai.
Sebagai contoh organisasi perbankan , pekerjanya perlulah bercakap dengan sopan
dan sentiasa melemparkan senyuman kepada pelanggan. Oleh kerana pengurusan
organisasi juga mengamalkan etika yang tinggi keuntungan tersebut akan turut di
kongsi bersama pekerja. Maka bukan sahaja organisasi yang menikmati kemakmuran
itu tetapi pekerja juga turut terlibat. Organisasi yang memperolehi keuntungan
yang tinggi akan berkongsi keuntungannya bersama pekerja dengan memberikan
bonus atau ganjaran setiap hujung tahun.
Manakala bagi masyarakat dan Negara dengan
adanya individu , keluarga dan organisasi yang beretika tinggi,masyarakat dan
Negara juga akan turut mencapai faedahnya. Masyarakat akan menjadi lebih
progresif ,aman, damai dan harmonis. Negara juga turut aman ,damai, maju dan
mempunyai imej yang tinggi di peringkat antarabangsa. Selagi sesuatu bangsa itu
dapat mengekalkan tahap amalan etika yang tinggi selama itulah bangsa itu
akan terus maju dan berkembang. Sejarah telah
membukitkan perkara ini. Beberapa tamadun agung yang pernah mengukir nama
akhirnya tumpas dan lenyap seperti tamadun Babylon di Iraq, Mesir, Rome ,
Abasiyah dan Umayyah, Melaka dan banyak lagi disebabkan oleh pemimpin dan ahli
masyarakatnya sudah tidak bermoral dan beretika lagi.
Hubungan etika dengan persekitaran dan
masyarakat sebagai contoh individu tidak perlulah melakukan perkara yang tidak
baik yang bertentangan dengan norma masyarakat seperti mencuri, merogol, dan
sebagainya. Hubungan etika dan moral secara langsung akan membentuk tingkahlaku
seseorang yang berfikiran positif manakala seseorang yang bertingkahlaku
negatif menunjukkan individu yang tidak beretika.
Dalam persekitaran kita, etika memainkan
peranan yang penting dalam kehidupan harmoni seharian. Ini kerana ia berkaitan
dengan empat perkara utama iaitu etika dan kuasa, etika individu , etika
undang-undang dan etika dan agama. Etika dan kuasa bermaksud seseorang individu
akan menggunakan kuasa yang beliau ada mengikut saluran yang dibenarkan.
Sebagai contoh , seorang anggota polis tidak boleh mendakwa atau menahan seseorang yang disyaki penjenayah tanpa bukti
yang kukuh kerana beliau akan melanggar etika dan bidang kuasa sebagai seorang
anggota polis. Jika beliau melanggar etika sebagai anggota polis beliau boleh
didakwa.
Etika individu pula merujuk kepada nilai
etika yang ada dalam diri seseorang individu. Individu yang beretika tidak akan
melakukan perkara yang akan melanggar norma masyarakat. Mereka biasanya akan
menghormati diri sendiri dan orang lain dalam melakukan sesuatu perkara. Etika
dan undang-undang menunjukkan bahawa individu yang beretika sudah pasti tidak
akan melanggar batas undang-undang Negara. Sebagai contoh, seseorang yang
beretika tidak akan melanggar peraturan seperti berhenti ketika lampu isyarat
merah, memakai tali pinggang kelender, tidak memandu melebihi had dan
sebagainya. Etika dan agama ialah
individu yang berpegang teguh kepada ajaran agama akan mudah melaksanakan
nilai-nilai etika. Setiap agama mempunyai etika yang tersendiri mengikut
kepercayaan mereka. Sebagai contoh, agama islam mempunyai etika ketika
berpakaian. Etika berpakaian bagi lelaki dan wanita islam tidak sama. Bagi
lelaki mereka wajib menutup aurat mereka daripada paras pusat hingga ke bawah
lutut, manakala bagi wanita muslim mereka wajib menutup semua tubuh badannya
kecuali muka dan kedua-dua pegelangan tangan mereka. Jika mereka tidak
melaksanakan mereka akan dianggap berdosa dan melanggar peraturan dalam agama.
Kepentingan moral.
Kesibukan dalam mengharungi kehidupan moden
yang lebih berprinsipkan kepada pertimbangan materialistik ada kalanya manusia
terlupa bahawa ada manusia lain yang hidup di sekeliling kita. Manusia kini menjadi
begitu rakus sehingga membuat sesuatu pertimbangan
melebihi nafsu daripada akal fikiran yang telah dianugerah oleh tuhan untuk
menilai sesuatu perkara sama ada baik atau buruk sebelum membuat keputusan. Akibatnya
manusia lebih mementingkan diri sendiri seterusnya melupakan tanggungjawab dan
kewajipan untuk hidup dalam keluarga,agama ,masyarakat dan Negara.
Moral adalah penting dalam kehidupan manusia
kerana ia dapat membantu manusia untuk mengenali mana yang benar atau mana yang
salah. Ianya berkaitan dengan kesedaran tentang kekuatan yang mantap. Kombinasi
ini akan melahirkan corak pilihan yang baik atau buruk. (Tam Yeow Kwai, 1996) Kepentingan
moral ini dapat dilihat dari segi individu,keluarga,masyrakat dan bangsa.
Secara individu seseorang yang bermoral akan
merasakan kehidupan aman dan sejahtera. Bagi menikmati kehidupan yang aman dan
sejahtera manusia perlukan kasih sayang, keselesaan, kedamaian, dan kestabilan.
Sehubungan dengan itu, manusia mesti patuh kepada prinsip-prinsip kemoralan
yang akan membawa kepada sikap bekerjasama diantara satu sama lain yang dapat
menghindarkan diri daripada rasa takut dan kehilangan nyawa, dihina, dicuri
harta bendanya, ditipu, disekat kebebasannya dan ditindas. Jadi sikap moral itu
adalah asas untuk manusia hidup. Individu yang bermoral akan disenangi oleh
masyarakat, apabila melakukan sesuatu aktiviti masyarakat akan memilih orang
yang mempunyai sifat moral yang tinggi kerana mereka lebih dipercayai dalam
melakukan sesuatu perkara dalam sesebuah masyarakat. Masyarakat tidak akan
memilih individu yang tidak bermoral dalam melakukan sesuatu perkara kerana
mereka tidak mempercayai.
Tidak dapat dinafikan kesedaran bahawa
manusia itu makhluk yang dijadikan Tuhan dan menikamati segala rahmat-Nya menjadi asas utama untuk manusia itu
bermoral. Setiap manusia yang waras sentiasa menyedari bahawa adalah lebih baik
untuk membuat kebaikan daripada membuat kejahatan yang akan membawa kesukaan
kepada diri sendiri dan sesuatu kebaikan yang dilakukan itu pasti mendatangkan
kepuasan dan kesejahteraan kepada dirinya sendiri . Sebaliknya satu-satu
kejahatan yang dilakukan lambat laun akan membawa akibat buruk kepada dirinya
sendiri. Seseorang yang bermoral ialah seseorang yang telah menunaikan peranannya
dengan berkesan. (Eow Boon Hin , 2003).
Kepentingan moral dalam kekeluargaan pula
ianya akan menjadikan sesebuah keluarga itu dapat hidup dalam keadaan yang aman
dan tenteram. Ini kerana segala masalah yang timbu daripada masalah delinkuen
tidak akan terjadi. Keadaan emosi yang stabil dalam setiap ahli keluarga dapat
mewujudkan suasana mesra, tolak ansur, bertanggungjawab akan menyebabkan
kerukunan rumah tangga akan berkekalan. Hasilnya jurang generasi antara anak
dan ibu bapa tidak akan berlaku. Oleh itu, keluarga dapat hidup aman kerana
segala keperluan dapat dipenuhi seperti pengeluaran dan pengagihan barang.
Manakala bagi masyarakat dan negara ianya
dapat mewujudkan masyarakat yang harmonis dan progresif. Ini kerana sifat kemoralan
yang ada pada diri masyarakat dapat memupuk persefahaman , bertimbang rasa,
tolong-menolong dan lain-lain lagi nilai yang baik. Dengan adanya individu,
keluarga dan masyarakat yang mempunyai nilai moral yang tinggi telah menjadikan
negara Malaysia terkenal di seluruh dunia yang mana budi bahasanya rakyatnya adalah diantara satu simbol negara
yang sangat dikagumi walaupun negara sudah moden dan membangun.
Rumusan.
Pada zaman malaysia menjadi
Negara sedang membangun atau Negara dunia ketiga banyak perubahan yang belaku
tidak kira sama ada dari segi pembangunan, kemajuan teknologi , sikap manusia
pada era globalisasi kini juga turut berubah. Kebanyakan manusia pada masa kini
lebih bersifat materialistik iaitu lebih mementingkan duit atau kebendaan
semata-mata daripada sifat kemanusiaan. Nilai etika dan moral semakin lama
semakin lenyap mengikut peredaran masa. Semakin maju Negara semakin kurang
nilai etika dan moral dalam diri masyarakat Malaysia. Hal ini kerana pada masa
kini banyak kes jenayah seperti pembunuhan, rompakan, dan sebagainya berlaku
tanpa ada sifat kemanusiaan.
Sehubungan itu, setiap
masyarakat perlulah menanamkan nilai etika dan moral dalam diri mereka supaya
negara menjadi aman damai dan sejahtera. Seterusnya pembangunan negara akan
terus maju selaras dengan sikap masyarakat yang beretika dan bermoral tinggi.
Apabila setiap masyarakat mengamalkan etika dan moral yang betul maka kes
jenayah yang semakin berleluasa di Malaysia ini akan berkurangan dari semasa ke
semasa.
Bertens,
Kiki (2003) Etika dan Moral untuk Pengajian Tinggi. Kuala Lumpur.
Penerbit
Universiti Malaya.
Hena
Mukherjee, Judy Ellis, Cheng Lee Hoo & Rajendran N.S (1992).
Strategi Pengajaran Pendidikan Moral KBSM. Petaling Jaya.
Penerbit
Fajar Bakti Sdn.Bhd.
http://books.google.com.my/books?id=o4rpRA1aFJQC&pg=PA169&lpg=PA169&
dthiroux+2001&source=bl&ots=ZDbNfDYEfn&sig=Z-KLszsia61DA7WS4B-
dTweybiM&hl=en&sa=X&ei=Gcd3Ut-
VPIeWrAelqYHgDw&redir_esc=y#v=onepage&q=thiroux%202001&f=false
Nazirmuddin (2005).
Pengantar Etika Edisi Ketiga, Kuala Lumpur : Pustaka
Budima.
Tam
Yeow Kwai (1996). Pendidikan Moral: Konsep dan Program Pendidikan
Moral, Subang Jaya. Kumpulan Budima Sdn.Bhd.
saya minta izin ya gunakan sebagai reference assignment saya. terima kasih
ReplyDelete